Het roer is niet volgens de tekening gemaakt, maar volgens de bouwbeschrijving uit een ander modelbouwboek. Ook is het roer voorzien van koperbeslag en pen in gat verbindingen.
De ankerspil voorzien van een terugloop blokkering. Zie ook de detail foto

De ankerspil heeft in totaal 8 ankerspil-spaken maar voor het zicht zijn er maar 4 geplaatst. De spilspaken werden tijdens de vaart opgeborgen. De ankerspil heb ik in hoogte verlaagd.

Het stuurwiel, een onderdeel uit de beslagdoos, is gemonteerd op een voet.
Om het draaigedeelte zit een stukje garen dat straks, als het stuurwiel op het dek wordt gemonteerd, door het dek gestoken zal worden. Zie tekening.

Dit is de eerste nagelbank, bij elke mast komt er een te staan. In de al voorgeboorde gaten komen de koperen nagels te zitten, de nagels dienen om de tuigage van de zeilen te verankeren.

De reling bij het roer is geplaatst en gebeitst.

Roer, Anker, Belhuis en Nagelbanken

Ter ondersteuning is onder dit nagelbanje tijdelijk een latje gelijmd.

 

 

8 mei 2009

Op deze schotten komen de lijnen voor het lopende want en worden aan de binnenzijde van de reling bevestigd.

De ankerring is omwikkeld met garen, zie ook detail.
Het meegelleverde hout voor de ankers was wederom onbruikbaar, het versplinterde onder je handen. Dus maar weer een andere houtsoort gebruikt.

 

 

9 mei 2009

 

Detail ankerring.

In de ankerbalk is een uitsparing gezaagd en met een sleutelvijltje vierkant gemaakt, om daarin de messing wieltjes(katrollen) te kunnen plaatsen.
De ankergaten zijn uitgezaagd uit triplex en in de juiste vorm gebogen. Achter de gaten heb ik zwart papier geplakt. Later worden daar nog gaten ingeboord voor de ankerkabels.
Het kleine belletje is opghangen in het belhuis.

Het anker is zwart geverfd en door de dwarsbalk zijn koperen spijkertjes geslagen.

Ook zijn om de dwarbalk zwarte kuipbanden gespannen.