Dekken en Berghout

Dekken en Berghout

De opening van de grote mast en de plaats waar deze later bevestigd gaat worden is hier goed aangegeven.
Het koedek waar later de grote trap op uit moet komen is voorzien van strookjes fineer. Tevens zijn er weer twee dwarsbalkjes geplaats die de nodige steun moeten geven als daar later het verdek over wordt gelijmd.
De grote trap naar het koedek bestaat uit twee trappen die naast en aan elkaar zijn gelijmd.
Op het verdek zijn de steunen voor het bakdek geplaatst. Daar waar nu nog de printlijnen zijn te zien worden later 8cm lange fineerstroken gelijmd. Wel verstek leggen (b.v. om de 2cm).
De dekplanken (fineerstrookjes) worden gelijmd en wel op elk dek!
Tussen de uitsparingen van de schotten is het bakdek geplaatst. Ook hier geldt weer, eerst meten dan de uitsparingen uitzagen.
Om de ramen en deuren te verfraaien worden de stijlen voorzien van halfronde pilaartjes. Omdat cocktailprikkers nog te dik zijn, worden deze dunner gemaakt met behulp van een electrisch boormachientje en schuurpapier. Nadien worden de ronde stokjes in de lengte gesplitst en op de opstaanders gelijmd.
Ook op het halfdek worden weer de nodige dwarsbalkjes gemaakt om daar later het campagnedek te kunnen plaatsen.
Om later de beplanking bij de boeg een betere grip te kunnen geven tijdens het lijmen, wordt de opening tussen het eerste schot en de opstaande kiel opgevuld met balsahout. Deze werkwijze staat niet in de beschrijving van de Norkse Love.
Het uiteindelijke resultaat van het werken met balsahout in de boeg.
Het halfdek is voorzien van de nodige uitsparingen en voorzichtig op de draagsteuntjes van de schotten geplaatst en gelijmd. Ook dit dek wordt later weer voorzien van dekplanken.
Hier zie je het uiteindelijke resultaat. De groene verf is van REVEL nummer: sm363
Het laatste dek, het campagnedek is aangebracht
Hier zie je hoe het balsahout voor de opvulling zorgt. Later zal dit netjes worden rond geschuurd. Zorg ervoor dat tussen de opstaande kiel en het balsahout nog ruimte over is om daar later de huidplankjes in te kunnen steken. Dat geeft steun tijdens het plaatsen van deze plankjes.
De spiegel, de boeg en een aantal schotten daaraan vooraf gaande moeten met een vijl gerond worden. Hiermee voorkom je, dat als daar later de huidplankjes op worden gelegd, deze met een scherpe knik naar het volgende schot of de spiegel lopen.
Op een gegeven moment kunnen de huidplanken, door de scherpe kromming, niet meer bevestigd worden. Je moet dan verder gaan met de Hollandse of Engelse bouwmethode zie tekening. Ik heb zelf gekozen voor de Hollandse bouwmethode.
Ook aan de spiegel moeten de huidplankjes nauwgezet aansluiten. Aan stuurboord is dit reeds gedaan.
Volgens de tekening moet de verschansing op het bakdek opgebouwd worden door aan beide zijden van het schot, plankjes te monteren. Zo ontstaat een holle verschansing. Als ik dit weer zou moeten maken dan koos ik hier voor een dichte constructie
Op het halfdek is goed te zien waar hier het geschut komt te staan.
Om kromtrekking te voorkomen moeten de huidplanken om en om op de schotten bevestigd worden. Ik heb daarvoor houtlijm en spijkertjes gebruikt. Uiteraard worden de plankjes bij de boeg en spiegel schuin afgeschuurd.
De verschansing, waar later de uitsparingen in komen voor het geschut.
Nadat het overloopdek is uitgezaagd, moet het worden ondersteund met steunbalkjes. Het overloopdek wordt ook weer voorzien van fineerstroken en aan de zijkant nog van een stootrand.
De reling op het halfdek is aan de hand van de tekening maar met ander hout gemaakt. Het rooster zit niet in de doos en is dus apart aangeschaft en op maat gemaakt. Het rooster bestaat uit allemaal losse strookjes. Omdat het grootluik uitneembaar was, ligt het iets hoger dan het dek.

De Hollandse bouwmethode.

Aan beide zijde van de romp komen in de lengte richtingen houten stroken te lopen. Om het mooi te maken heb ik deze stroken onder en boven afgerond.
Het rooster op het bakdek is van de firma Auronaut Modelbau, op maat gemaakt en in elkaar gezet.
De reling over het halfdek aan beide zijde.

Door deze gaten steken straks de kanonnen die op het verdek worden geplaatst. De kanonsgaten aan bakboordzijde zijn ook al uitgezaagd.

 

Met deze constructie is het mogelijk om de waterlijn af te tekenen.

Op de kiel is nu aan beide zijde een strook plakband gelegd. Nu kan de kiel worden geverfd. Ik gebruik eerst gewone grondverf. Als er teveel naden zijn dan vul ik die op met vloeibaar hout. Zonodig verf ik het weer.
Het doel van de rusten is het want te spreiden. De breedte van de rusten moet zodanig zijn dat het want de hekwerken van de schanskleed niet raakt (de reling dus).

Op deze wantuithouder komen later de stagen en de blokken voor het staande want.

 

 

20 maart 2009

 

 

 

De reling bestaat uit en aantal dunne vurenhouten latjes 4,5 x1,5 mm en in de beslagdoos zitten de messing stijlen.

 

29 maart 2008

De reling op het voordek is eveneens geplaats. ook zijn de trappen aangebracht.

 

4 december 2008

Het trapje van bovenstaande werkmethode geeft een veel beter resultaat dan het trapje volgens de tekening.

Links het nieuwe trapje.